Dr. habil. Dringó-Horváth Ida (központvezető, IKT Kutatóközpont / BTK Oktatásfejlesztési Továbbképző Központ, Károli Gáspár Református Egyetem)

Cím:

Szabályozni a szabályozhatatlant? MI útmutatók a hazai felsőoktatásban 

Absztrakt:

A hazai felsőoktatásban csak lassan, szigetszerűen kezdtek megjelenni azok a szabályzatok és útmutatók, amelyek célja, hogy támogassák az oktatókat és hallgatókat a (generatív) mesterséges intelligencia térnyerése nyomán felmerülő új oktatási és kutatási kihívások kezelésében. Az előadás bemutatja a hazai intézmények MI szabályozásának jellemzőit: milyen célok és tartalmak jelennek meg, milyen kapcsolódó gyakorlati elemekkel találkozhatunk, és milyen változásokat tapasztalhatunk az idő előrehaladtával. Ehhez kapcsolódóan képet kapunk arról is, hogy a hazai Felsőoktatásfejlesztési Központok (angolul Center for Teaching and Learning – CTL) milyen tevékenységekkel támogatják az intézményi digitalizációt, az oktatói és hallgatói digitális (pedagógiai) kompetenciák – benne MI kompetenciák – fejlesztését, valamint a kapcsolódó útmutatók, szabályzatok létrehozását. Az előadás röviden felvázolja az MI oktatásba való integrációjának tágabb kontextusát is a hallgatókkal és oktatókkal végzett kutatások alapján, hiszen az egyes iránymutatások gyakorlatba való átültetéséhez meg kell ismerni a legfontosabb érdekelt felek mesterséges intelligenciával kapcsolatos használati szokásait valamint érzelmi, kognitív és viselkedési attitűdjeit. Így az előadás a hazai felsőoktatási kontextusban végzett MI kutatások áttekintésével zárul, kiemelve néhány izgalmas, az MI szabályozásokhoz köthető adatot a KRE IKT Kutatóközpont kutatásaiból.